Related Posts with Thumbnails

RAKyAT SEPATUTNyA TIDAK LUPA SEJARAh KEGANASaN KoMUNIS  

Posted by K I R I M A R U~

Surat khabar Berita harian( 27mei09) melaporkan pada rakyat bahawa ada usaha pihak tertentu untuk membawa masuk semula pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin PEng.
dia sebenarnya kini berusia 85 tahun yang kini hidup dalam buangan di Thailand sejak 1961.

pada pendapat aku, dia ni adalah pengkianat negara yang patot dok dalam kubo je.

korang tahu sbb ape dia kena dok dalam kubo?

aku story sket..

parti komunis malaya ditubuhkan pada 1930 . pelbagai propaganda dirancang bagi menarik minat masyarakat cina kelas bawahan menyetai PKM. usaha itu berkesan apabila 10000 ahli baru menyertai parti itu menjelang 1934. PKM ni nak buat kerajaan komunis tetapi tidak berjaya sebab british yang memerintah pada masa tu. so, PKM protes dengan bergerak dalam hutan dan menjadi pasukan pembunuh yang bergerak secara gerila.

untuk sekian lama ramai la yang terbunuh termasuk anggota keselamatan. ribuan yang menjadi janda , duda , dan yatim piatu. bagi mereka yang terus hidup, mereka terus dihantui oleh bayang - bayang PKM pemimpin chin peng yang radikal dan kejam itu.

oleh itu , jika kita membenarkan chin peng kembali ke malaysia , ia akan mengundang kekecohan dan rasa tidak senang hati , terutama di kalangan generasi yang mengalami zaman komunis (atok2 nenek2 kite la), biarpun generasi muda kini mengetahuinya melalui bahan sejarah.

This entry was posted on Wednesday, May 27, 2009 at Wednesday, May 27, 2009 . You can follow any responses to this entry through the .

0 CLICK HERE 2 COMMENT