Related Posts with Thumbnails

JANGAN MENGATA !!!!!!!!!  

Posted by K I R I M A R U~

"Apabila Islam mengharuskan orang untuk menyatakan keburukan orang lain, orang yang tidak faham atau kurang ilmu serta tidak bertanggungjawab akan mudah menggunakan alasan ini untuk mengumpat. Perbuatan ini lebih menjurus kepada memporak perandakan orang ramai daripada mengundang kebaikan dan keadilan. Dua dosa diperolehi walaupun bermula dengan niat baik iaitu hanyalah untuk mengelakkan penderitaan atau kemaslahatan orang ramai."

Gua memilih entri bercorak sedikit keagamaan dengan tujuan untuk mengingatkan diri gua sendiri ( terutamanya ) dan rakan2 pembaca sekalian..
bermulanya dengan mengumpat dan mengata perkara yang sebenarnya adalah sekecil2 semut akan menjadi sebesar arapaima gigas (sejenis ikan terbesar ).

yang bestnya perkara2 yang diumpat dan dimengata ini akan berpatah balik kepada kita percaya atau tidak ?

jika tidak kena kepada kita pun nescaya terkena pada anak -anak kita kelak..

contohnya
( mengumpat)

mamat : eeee korang tau x aku tgk peah 2 kan jalan - jalan ngan pakwenye siap pegang2 tangan lagi
muin: ish yeke .... nescaya nerakahlah tempatnya

mamat: aah same cam cerita anjing dengan manusia 2 kan..

sebulan kemudian mamat dapat kenal nagn sorang awek baru .
cam biasa perkenalan adam dan hawa telah melanjutkan perhubungan sehingga betahun sudah berlalu.
mamat telah berjaya berjalan - jalan sambil memegang tangan aweknya secara tidak sengaja atau tidak sengaja samaada sedang bergambar atau sebagainya

contoh..
(mengata)

kurno : woi mangkok f**k s**t btol diorang ni tau x merokok ni haram... cam bangkai je seko2...

*padahal abangnya seorang perokok dan ustaz dikawasanya juga seorang perokok tegar. anak2nya juga perokok kelak.



Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: “Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih berdosa daripada zina. Sesungguhnya orang melakukan zina, apabila dia bertaubat, Allah akan menerima taubatnya. Dan sesungguhnya orang yang melakukan umpat tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampun oleh orang yang diumpat” (Hadis riwayat Ibnu Abib Dunya dan Ibnu Hibbad).


Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan buruksangka (kecurigaan), karena sebagian dari buruksangka itu dosa. Dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah menggunjingkan satu sama lain. Adakah seorang diantara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.(QS 49:12)

Sabda Rasulullah S.A.W. “wahai orang beriman dengan lidahnya tetapi belum beriman dengan hatinya! Janganlah kamu mengumpat kaum muslim, dan jangan lah kamu mengintip-intip keaibannya. Sesungguhnya, sesiapa yang mengintip keaiban saudaranya, maka Allah akan mengintip keaibannya, dan dia akan mendedahkannya, meskipun dia berada dalam rumahnya sendiri” (Hadis riwayat Abu Daud)


kirimaru : satu jari tuding empat berbalik kepada kita

This entry was posted on Wednesday, October 28, 2009 at Wednesday, October 28, 2009 . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

4 CLICK HERE 2 COMMENT

bagus2. jangan mengata ye?

Wednesday, October 28, 2009

ASILAHMUHAJER : HUUHU BETOL3...

TKOT DEN....

ISK3

Wednesday, October 28, 2009

bkn lu kuat mngata pasal gua ke time dok hostel dulu..ekekekeke

Thursday, October 29, 2009

HAHA KIMISAI...

aku cume berbincang je nagn ustat jai pasal lu dulu..

kan lu suke main mercon dalam bilik

kuikuikui.....

Friday, October 30, 2009

Post a Comment

There was an error in this gadget