Related Posts with Thumbnails

BERCELAK  

Posted by K I R I M A R U~

1. Sunat Bercelak Mata

Ibnu Majah meriwayatkan hadis bahawa Rasulullah SAW bersabda, maksudnya; “Hendaklah kamu memakai celak mata, kerana dapat menerangkan (menyihatkan) mata dan menyuburkan bulu mata” – (At Tibbun Nabawi)

Dalam hadis lain dari Ibnu Abbas, bahawa Rasulullah SAW bersabda, maksudnya; “Rasulullah SAW mempunyai bekas celak mata khas. Apabila mencelak matanya, Baginda SAW menyapu sebanyak tiga kali” – (Ibnu Majah – At Tibbun Nabawi)



KELEBIHAN BERCELAK

Imam al-Tirmizi meriwayatkan daripada Muhammad bin Hamid al-Razi, daripada Abu Daud Al-Tiyalusi daripada Abbad bin Mansur daripada 'Ikrimah daripada Ibn Abbas, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda:

Bercelaklah kamu dengan ithmid, (ianya akan) mencerahkan pandangan, dan melebatkan rambut.

Status hadith: Sohih

Penjelasan

1. Rasulullah amat menggalakkan umat Islam untuk memakai celak. Teori rawatan Islam mencadangkan yang pemakaian celak memang dapat membantu mencerahkan pandangan. Selain itu, ianya juga dapat menyejukkan mata.
2. Celak juga boleh melebatkan bulu mata. Rambut di dalam hadith di atas banyak ditafsirkan oleh ulamak sebagai bulu mata.
3. Ithmid ialah sejenis celak daripada bahan logam, seperti besi. Konsepnya hampir sama seperti celak masyarakat Melayu, iaitu ada bekas yang mengandungi serbuk atau minyak celak, dan ada batang besi untuk mencelup dan menyapu celak itu di mata. Ada ulamak yang menyatakan ianya merupakan celak daripada Isfahan.
4. Di dalam riwayat sohih yang lain, Rasulullah memakai celak 3 kali di mata kanan dan kiri sebelum tidur.


2. Faedah Lain Bercelak Mata
Seperti mana yang disebut di dalam At Tibbuni Nabawi, bahawa perbuatan mencelak mata boleh mendatangkan beberapa faedah :
  • Menyihatkan mata
  • Menguat dan membersihkan (menerangkan) pandangan
  • Menghilangkan penyakit mata
  • Mencantikkan warna atau menyinar cahaya mata
Bercelak mata sunat bagi wanita, dengan syarat bercelak pada bulu mata dan kening sahaja tanpa berlebih-lebihan sehingga menyerupai solekan wanita jahiliah. Seperti mewarnakan kelopak mata dengan pelbagai warna, menambah alis mata palsu dan sebagainya, termasuk memerahkan pipi dan mengincukan bibir dengan warna merah berlebihan adalah dilarang, kerana semuanya adalah tabarruj jahiliah yang dilarang.
Namun, jika wanita bersolek untuk suaminya, walaupun menyerupai tabarruj jahiliah adalah digalakkan dan sunat pula (berpahala). Tapi jika untuk keluar rumah dan untuk diperlihatkan kepada umum sahaja adalah dilarang.
Sumber : Batas-Batas AURAT & Pergaulan Serta Hukum Persolekan Dalam Islam oleh Ustaz Jaafar Salleh, Halaman 143-144

SUMBER : Biro Agama Kelab ePerolehan (tq sharing2 )

This entry was posted on Saturday, July 17, 2010 at Saturday, July 17, 2010 . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

3 CLICK HERE 2 COMMENT

suka tgk org pakai, tapi takreti nak pakai kat diir sendiri

Saturday, July 17, 2010

diikkk...
wah,wah...dah leh jadi ustaz ni...

hahahaha...
thanks ek share...

Monday, July 19, 2010

kak alfa : uiks lukis2 saja hehehe

kak white rose : alhamdulilah... ehem- ehem.... yep yep sedara sedari semua yep yep [ stail Dr.fadilah Kamsah ] haha =)

Monday, July 26, 2010

Post a Comment