Related Posts with Thumbnails

MERDEKA MERDEKA MERDEKA  

Posted by K I R I M A R U~

Penjajahan Jepun di Tanah Melayu merupakan satu turutan pertempuran yang singkat tetapi sengit dan merupakan satu detik perubahan antara pemerintahan daripada orang putih (British) kepada pemerintah Jepun. Ini merupakan konsep baru yang tidak pernah terlintas dalam pemikiran orang-orang Melayu umum — pemerintahan oleh bangsa lain selain daripada mereka yang berkulit putih — sebelum ini. Pertempuran ini membabitkan tentera negara-negara Komanwel, terdiri daripada British, India, Australia dan penduduk Melayu dari pasukan Negeri-negeri Melayu Bersekutu, dengan Tentera Empayar Jepun bermula dari 8 Disember 1941 sehingga 31 Januari 1942 semasa Perang Dunia II.W

Penjajahan Jepun di Tanah Melayu bermula apabila Tentera ke-25 menyerang Tanah Melayu pada 8 Disember 1941. Tentera Jepun melancarkan serangan serangan amfibi (amfibious assault) di pantai utara Tanah Melayu di Kota Bharu dan mula maju kebawah ke pantar timur Tanah Melayu. Ini dilakukan bersama dengan pendaratan di Pattani dan Singgora di Thailand, di mana mereka bergerak keselatan melalui jalan darat menyeberangi sempadan Malaysia-Thailand untuk menyerang sebelah barat Tanah Melayu.
http://www.kbistari.uum.edu.my

TELAH BERJAYA DIHAPUSKAN PENJAJAHAN2 YANG HAMPIR MERANAPKAN TANAH MELAYU INI DENGAN BERSATUNYA ORANG2 TERDAHULU TNPA MENGIRA PANGKAT AGAMA KAUM DAN BANGSA.

PENJAJAHAN DARI SEGI MINDA MASIH BELUM SELESAI..

"Tidak Semuanya Indah Apabila Berjaya"
SEMOGA NEGARAKU TERBILANG
KIBARKAN JALUR GEMILANG

This entry was posted on Sunday, August 30, 2009 at Sunday, August 30, 2009 . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

1 CLICK HERE 2 COMMENT

salam kemerdekaan...

Monday, August 31, 2009

Post a Comment